רישיון להטסת "רב-להב" (רחפן) מסחרי

עודכן ב: 17 אוק 2018

כיום למטיס חובב ישנם מספר הגבלות כאשר אחת מהן היא אי קבלת תמורה עבור עבודתו. אם חשבתם לעשות הסבת מקצוע, להוסיף לסל השירותים שלכם צילום אווירי או אפילו אם יש לכם ניסיון ואתם מעוניינים בהכנסה נוספת, במאמר זה נפרט את כל התהליך שעליכם לעבור על מנת לקבל רישיון ולעבוד בצורה חוקית בישראל.


רת"א (רשות התעופה האזרחית) יצאו בשורה של הקלות ופיצול הרישיון לשני הגדרים: עד 4 ק"ג ומעל 4 ק"ג.

בעבר, היה סוג אחד של הגדר - עד 25 ק"ג (כיום מעל 4 ק"ג) ועל המטיס לעמוד בדרישות הבאות:

  • פתיחת תיק ברת"א

  • מעבר 3 מבחני תיאוריה בציון מעל 70 בנושאים: ידע טכני, מטאורולוגיה וחוקה

  • הנפקת תעודה רפואית דרגה 3 ע"י רופא תעופתי

  • מעבר מבחן מעשי ברת"א.

אתם כבר יכולים לדמיין את העלויות.... היום, בזכות ההקלות, התהליך הרבה יותר זול ופשוט.

הגדר עד 4 ק"ג

מדובר בהגדר הנפוץ ביותר בקרב מבקשי הרישיון וזאת בעקבות הפשטות, העלות הנמוכה והיצע הרחפנים המספק שניתן להטיס איתו, למשל: אינספייר 2 עם מצלמת X5, פאנטום, מאביק וכו'.


כעת נפרט את הדרישות בהוצאת רישיון זה בתוספת הסבר על כל שלב:

פתיחת תיק - יש לגשת לרת"א עם תעודת זהות, בשעות קבלת קהל, ולפתוח תיק. לאחר פתיחת התיק רת"א פונים למשטרה ולשב"כ לקבלת אישור ותעודת יושר. תהליך זה עשוי להמשך כ-חודש ולכן מומלץ לעשות זאת בתחילת התהליך על מנת שלא יעכב בסופו את קבלת הרישיון.

קורס מעשי - יעשה אך ורק אצל מפעילה אווירית המאושרת ברת"א. לאחר הקורס החניך יקבל טופס הצהרת מיומנות חתום ע"י המפעילה.

מעבר מבחן תיאוריה אחוד של רת"א- המבחן כולל 3 נושאים: מטאורולוגיה, ידע טכני וחוקה. מדובר במבחן אמריקאי המכיל בערך 35 שאלות. המבחן נעשה על מחשב ובסופו הנבחן יקבל את הציון במקום. ציון עובר הוא 70 ומעלה. המבחן מבוצע במשרדים של רת"א באיירפורט סיטי ויש לקבוע תאריך למבחן מראש.

לאחר מעבר הקורס המעשי ומבחן התיאוריה, יש להגיש את הטופס מיומנות החתום ע"י המפעילה וטופס הצהרת בריאות (ניתן להדפיס את הצהרת הבריאות מהאתר של רת"א ולחתום, אין צורך ברופא).


סדר השלבים אינו משנה.​​​​​​​


הגדר מעל 4 ק"ג

זהו למעשה ההגדר הוותיק המאפשר הטסת רחפנים עד 25 ק"ג, למשל מטיסים המעוניינים להטיס את האינספייר 2 עם מצלמת X7 הגדר עד 4 ק"ג לא יספיק כיוון שעם מצלמה זו משקל הרחפן חוצה את רף ה4 ק"ג. כנ"ל לגבי סדרת המטריס, סדרת S ורחפנים בבניה עצמית מעל 4 ק"ג.

גם כאן רת"א הקלו וביטלו את הצורך בהנפקת תעודה רפואית דרגה 3 ע"י רופא תעופתי כעת יש להגיש הצהרת בריאות בדומה להגדר עד 4 ק"ג.

שלושת מבחני התיאוריה ירדו מהפרק ונדרש כעת לגשת רק למבחן האחוד.

אך המבחן המעשי ברת"א נשאר כנדרש בדומה לעבר, על מנת לגשת למבחן יש לבצע קורס אצל מפעילה אווירית ולגשת למבחן עם כלי טיס רשום ומעל 4 ק"ג.


שימו לב! לעומת הגדר עד 4 ק"ג, בהגדר זה יש לעבור את מבחן התיאוריה כתנאי לקבלת הפניה למבחן מעשי.



סיימתם את התהליך? מזל טוב! קיבלתם את הרישיון, שנראה כך --->


אבל! וזה אבל גדול, עם הוצאת הרישיון עדיין לא תוכלו להתחיל לעבוד,

עליכם להירשם ולרשום את כלי הטיס שלכם תחת מפעילה אווירית.



בנקודה זו ישנן 2 אופציות:

1. הקמת מפעילה אווירית בעצמכם (כרוך בתשלום אגרות, הגשת ספרות ומבחן חברה)

2. להירשם תחת מפעילה אווירית קיימת המאפשרת רישום תחתיה (לרוב כרוך בתשלום חודשי)


הסבר מפורט על המפעילה האווירית יופיע במאמר בלינק המצורף:

https://www.eyes-on.co.il/blog/articles-מפעילה-אווירית


0 צפיות

מפעיל רב-להב ברישיון רשות התעופה האזרחית

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • YouTube Social  Icon

© כל הזכויות שמורות Eyes-on השימוש במידע באישור בלבד.